Artikel Asli: http://ipanrock.blogspot.com/2011/03/cara-membuat-judul-blog-bergerak.html#ixzz1IezVg4BJ

My Followers

Thursday, April 28, 2011

Pos Lebir, Gua Musang

Walaupun ini merupakan kali kedua saya mengikuti rogram yang dianjurkan oleh COMRADE UIA, tapi perasaan 'excited' dan teruja tetap ada. Sebelum ni saya pernah join program bersama orang asli di Pos Pelantok, Perak, dan kali ini berpeluang join program di Pos Lebir, Gua Musang, Kelantan selama hampir seminggu.


Untuk pengetahuan, Pos Pelantok dan Pos Lebir merupakan perkampungan orang asli yang berlainan kaum dan corak hidup serta budaya juga sedikit berbeza. Pos Pelantuk didiami oleh suku kaum Temiar yang lebih dikenali dengan suku kaum yang ramah (tetapi sedikit pemalu), serta pembersih. Manakala Pos Lebir pula didiami oleh suku kaum Batek yang sangat terkenal dengan sifat yang teramat pemalu. Dalam susur galur kaum orang asli ini, Kaum Batek merupakan kaum yang paling mundur dan berada di tahap paling bawah jika dibandingkan dengan kaum-kaum yang lain.

Kami bertolak dari UIA pada 18 April 2011, kira-kira jam 11 malam. Keesokan paginya, kami terpaksa menaiki trak JAKOA (Jabatan Kemajuan Orang Asli - dahulunya dikenali sebagai JHEOA, Jabatan Hal Ehwal Orang Asli) untuk sampai ke dalam kawasan perkampungan.

Sedang menanti ketibaan trak untuk dibawa masuk ke dalam kampung.

Trip kedua - sisters naik 2nd trip.


to be continued... :)



Share/Bookmark

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...