Artikel Asli: http://ipanrock.blogspot.com/2011/03/cara-membuat-judul-blog-bergerak.html#ixzz1IezVg4BJ

My Followers

Thursday, June 18, 2009

PEJAM CELIK, PEJAM CELIK…

Semalam merupakan kelas terakhir saya pada semester ini. Sedar tidak sedar sudah hampir dua bulan saya menjadi warga UIAM Gombak. Kepada semua rakan-rakan terutamanya rakan sekelas Bahasa Melayu Lanjutan Seksyen 2, selamat menempuh peperiksaan akhir saya ucapkan pada 26 Jun akan datang. Walaupun saya tidak sempat berkenalan rapat dengan beberapa sahabat baru seperti Haris, Syahmi, dan juga Muse serta yang lain-lain, tetapi diharapkan persahabatan kita semua tidak terhenti di sini sahaja. Perjuangan kita di UIA ini masih lagi di peringkat permulaan dan banyak lagi cabaran-cabaran yang bakal ditempuh pada masa akan datang.

Di antara sahabat-sahabat baru di dalam kelas tersebut, hanya Muse yang agak rapat dengan saya. Hal ini mungkin kerana kami merupakan rakan sekumpulan semasa menyiapkan kertas kerja dan sesi pembentangan yang lepas. Selepas sahaja habis kelas semalam, saya, Muse, Fahmi dan Rahimi sempat makan bersama-sama di Café KAED. Itu merupakan kali pertama dan mungkin kali terakhir untuk semester ini kami makan bersama-sama Muse. Disebabkan dia merupakan pelajar jurusan bahasa Arab dan itulah kali pertama dia ‘menziarahi’ KEAD, jadi kami membawanya melihat sekitar KAED dan kami sempat melawat senior-senior menyiapkan projek mereka di office KAED.

Masa yang berlalu tidak akan berulang kembali, jadi sama-samalah kita menggunakan masa yang ada ini dengan sebaik mungkin. Ada beberapa orang sahabat berkata kepada saya, “engkau tak rasa rugi ke ambil satu subjek sahaja sem ni??”. Bagi saya setiap yang berlaku mungkin ada hikmah di sebaliknya. Kalau saya ambil dua tiga subjek sekalipun, mungkin saya tidak dapat menumpukan perhatian kepada semua subjek tersebut kerana masih di peringkat menyesuaikan diri di kampus baru ini. Ada juga yang berkata, “kalau setakat ambik satu subjek je, baik tak payah ambik short sem la.. membazir duit je bayar mahal-mahal..”. Mungkin mereka betul, tapi pengalaman yang saya peroleh semasa short sem ini tidak dapat dibayar dan diganti dengan wang ringgit. Seperti kata ‘orang lama’, “duit boleh dicari, tetapi pengalaman berharga tidak boleh dibeli melainkan kita sendiri yang merasainya”.

Tentang Waktu

Ambillah waktu untuk berfikir, kerana itu adalah sumber kekuatan.

Ambillah waktu untuk bermain, kerana itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi.

Ambillah waktu untuk berdoa, kerana itu adalah sumber ketenangan.

Ambillah waktu untuk belajar, kerana itu adalah sumber kebijaksanaan.

Ambillah waktu untuk bersahabat, kerana itu adalah jalan menuju kebahagiaan.

Ambillah waktu untuk tertawa, kerana itu adalah muzik yang menggetarkan hati.

Ambillah waktu untuk memberi, kerana itu adalah membuat hidup terasa bererti.

Ambillah waktu untuk bekerja, kerana itu adalah nilai keberhasilan.

Ambillah waktu untuk beramal, kerana itu adalah kunci menuju syurga.



Share/Bookmark

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...