Artikel Asli: http://ipanrock.blogspot.com/2011/03/cara-membuat-judul-blog-bergerak.html#ixzz1IezVg4BJ

My Followers

Friday, June 12, 2009

PENGAJAR VS.PENDIDIK

Baru-baru ini saya berkesempatan membaca sebuah buku bertajuk ‘Pendidikan Rabbani – Mengenal Allah Melalui Ilmu Dunia’, yang ditulis oleh Prof. Dr. Sidek Baba, seorang Pensyarah di UIAM. Saya sempat membaca beberapa helai muka surat sahaja daripada keseluruhan buku ini dan diharapkan dengan input yang sedikit ini dapatlah saya berkongsi bersama rakan-rakan sekalian.

Sejak akhir-akhir ini, kebanyakan masyarakat dunia meletakkan keputusan yang diperoleh di dalam peperiksaan sebagai penentu atau kayu ukur kepada kejayaan atau kegagalan seseorang. Pelajar-pelajar lebih cenderung untuk mengejar sijil, diploma, atau ijazah semata-mata tanpa mempertimbang aspek-aspek lain. Aspek-aspek lain yang dimaksudkan di sini ialah akhlak atau sikap yang baik kurang dititikberatkan.

Merujuk kepada buku ini, pendidikan yang sebenar adalah pendidikan yang dikaitkan dengan Allah SWT, iaitu menjadikan al-Quran dan Sunnah sebagai sumber rujukan utama. Di samping itu, contoh akhlak atau ikutan terbaik pula ialah Rasulullah SAW, Para Sahabat serta Tabi’in. Walaupun setiap daripada kita mengetahui bahawa Nabi seorang yang maksum, dan tidak dapat mengikut 100% sunnahnya, tetapi cukuplah sekadar kita tidak terpesong dari jalan yang dibawa oleh Rasulullah SAW.

Kita juga boleh kaitkan dengan konsep pengajaran dan pembelajaran serta institusi pemerintahan di negara kita sekarang, iaitu konsep guru dan pelajar / hamba dan khalifah / pemimpin dan pengikut. Kesemua konsep-konsep yang disebutkan ini perlu mempunyai akhlak yang terpuji dan menjadikan al-Quran dan Sunnah sebagai sumber rujukan utama.

Tidak dinafikan bahawa kebanyakan guru-guru kini lebih fokus kepada menjadi pengajar berbanding menjadi pendidik. Mengapa saya berkata begitu? Apakah perbezaan antara pengajar dan pendidik? Sebenarnya pengajar ini lebih tertumpu pengajaran di dalam kelas semata-mata, manakala peranan yang dimainkan oleh seorang pendidik ini lebih daripada itu. Pendidik lebih merujuk kepada mendidik seseorang supaya menjadi insan kamil dan membentuk peribadi yang mulia. Hal ini menunjukkan bahawa pendidik ini bukan sahaja membentuk insan yang berilmu pengetahuan tinggi, bahkan dapat melahirkan individu atau masyarakat yang bersahsiah tinggi.

Begitu juga dengan konsep pemimpin dan pengikut / hamba dan khalifah. Jika seseorang pemimpin meneraju sesebuah organisasi dengan tidak berlandaskan ciri-ciri Islamiah seperti yang disebutkan tadi, maka inilah yang dikatakan organisasi yang lemah walaupun dari segi luarannya menampakkan kehebatan dan kejayaan. Sebagai contoh, kita dapat lihat kini telah ramai golongan yang berkelulusan tinggi tetapi mereka mengamalkan rasuah dan pecah amanah. Mereka ini merupakan golongan yang berjaya tetapi tidak bersyukur kepada Allah dan telah lupa tentang halal dan haram.

Kesimpulannya, yang dapat saya simpulkan di sini berpandukan buku ‘Pendidikan Rabbani – Mengenal Allah Melalui Ilmu Dunia’ ialah dalam kehidupan kita sebagai manusia, kita tidak dapat lari daripada dua asas utama kehidupan, iaitu:

1. Akhlak
2. Pembangunan ketrampilan

Akhlak adalah seperti yang telah diterangkan, manakala pembangunan ketrampilan pula boleh dipecahkan kepada banyak cabang / bidang seperti saintifik, teknikal, vokasional dan sebagainya. Inilah yang dikenali atau disebut sebagai Pendidikan Rabbani, tetapi ramai manusia kini telah tersilap kerana meletakkan pembangunan ketrampilan sebagai tangga utama untuk dicapai, manakala akhlak diletakkan di tempat kedua. Jadi, akhir kata sama-samalah kita berfikir dan merenung sejenak samada ingin menjadi pengajar atau pendidik kepada diri kita sendiri demi kemajuan diri, agama, bangsa dan negara tercinta. Wallahu’alam.


Share/Bookmark

1 comments:

ummu uswah said...

sebuah hakikat yg terjadi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...