Artikel Asli: http://ipanrock.blogspot.com/2011/03/cara-membuat-judul-blog-bergerak.html#ixzz1IezVg4BJ

My Followers

Tuesday, June 23, 2009

SELAMAT HARI BAPA


Beberapa hari lepas, media massa terutamanya media elektronik telah mewar-warkan tentang sambutan Hari Bapa. Walaupun diwujudkan ‘hari bapa’, hari ibu’ dan sebagainya, tetapi tanggungjawab kita sebagai seorang anak haruslah mengingati mereka setiap masa dan di mana jua kita berada. Pengorbanan seorang bapa sangat besar walaupun kita tahu pengorbanan seorang ibu bertarung nyawa untuk melahirkan seorang zuriat di muka bumi ini tidak dapat ditandingi sesiapa.

Seorang bapa telah berkorban wang ringgit, masa dan tenaga demi mendidik anak-anak sehingga berjaya. Mereka tidak mahu kesusahan yang mereka tanggung selama ini diwarisi oleh pewaris-pewaris kesayangan mereka. Walaupun kita sedar pengorbanan mereka sangat besar terhadap diri kita, tetapi mengapa kita selalu mengenepikan mereka? “mengenepikan” yang saya maksudkan di sini adalah meninggikan suara, tidak menghargai usaha-usaha mereka, dan sebagainya. Saya tidak menuding jari kepada sesiapa, tetapi tujuan saya menulis entri ini adalah sebagai salah satu cara saya menginsafi diri dan menasihati diri saya sendiri. Sebagai seorang insan biasa, kita tidak terlepas daripada melakukan kesalahan samada secara sengaja mahupun tidak sengaja.

23. Dan Tuhanmu Telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, Maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia[850]. (Al-Israa’ 17:23)

[850] mengucapkan kata ah kepada orang tua tidak dlbolehkan oleh agama apalagi mengucapkan kata-kata atau memperlakukan mereka dengan lebih kasar daripada itu.

Walaupun kita sering diperdengarkan dengan ayat-ayat al-Quran melalui ceramah-ceramah agama, nasyid dan sebagainya tentang martabat kedua ibu bapa yang harus dihormati dan disanjung, tetapi kita sering alpa akan amanah tersebut sebagai seorang anak. Jadi, di manakah salah dan silapnya? Adakah salah seorang ibu yang telah bertarung nyawa melahirkan kita? Adakah salah seorang bapa yang bekerja tanpa mengenal erti penat lelah demi mencari sesuap nasi membesarkan anak-anak? Jadi, marilah sama-sama kita merenung sejenak dan berfikir, apakah sumbangan yang telah kita berikan kepada mereka sejak kanak-kanak hingga kini? Adakah pengorbanan kita kepada mereka standing dengan pengorbanan mereka yang telah mengasuh dan mendidik kita sejak kecil?? Marilah sama-sama kita renungkan dan berusaha melakukan apa sahaja yang terbaik demi kedua ibu bapa tercinta.. Wallahu’alam..


Share/Bookmark

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...